Pilis Természetvédelmi Egyesület

Főoldal

Magunkról

Tevékenységek

Eseményajánló

Letölthető dokumentumok

Galéria

Támogatóink

Linkajánló

Madarász-ovi

A “Madarász-ovi” előadássorozat szervesen illeszkedik az óvodai környezeti nevelés programjához. Segíti az óvodapedagógusok munkáját, és mivel szakember vezeti, pontos válaszokat tud adni a gyerekek (és az óvónők) kérdéseire.

 

A program feladata, hogy olyan szokásokat, viselkedési formákat és értékrendet alakítson ki, amely meghatározó a természetes (és az ember által létrehozott) környezettel való harmonikus kapcsolat kialakításában. A gyakorlatban ez az élőlények szeretetét, tiszteletét, a természet és az ember által létrehozott értékek megóvását és az ezzel kapcsolatos szabályok elfogadását jelenti. A környezeti nevelésben az óvoda szerepe egyedülálló. Ez az a pedagógiai intézmény, amellyel a család kapcsolata jelenleg a legszorosabb és legharmonikusabb. Az óvoda egy igen kedvező (úgynevezett “kritikus”) életkorban rakja le azokat az alapokat, amelyekre a későbbiekben a környezeti gondolkodás fejlesztése épülhet.

 

A program oktató-nevelő munkájának módszerei:

 

amit egy óvodásnak (ill. óvodapedagógusnak) a környezetéről tudni kell - az ismeretek 3 körbe sorolhatók:

1.    a természetismeret alapjai

2.    jelenségek, kapcsolatok, összefüggések a természetben

3.    a természetvédelem és a környezetvédelem alapismeretei

 

Az ismeretek elsajátításához a következő módszereket alkalmazzuk:

·      a spontán és irányított megfigyelés

·      a közvetlen, érzékszervi úton nyert tapasztalatok megszerzése

·      bemutatás

·      kísérletek

·      magyarázat, gondolati, logikai úton való tudatosítás

 

A program 8 foglalkozásból áll. Egy óvodai (csoportszobai) órát egy - témában hozzá kapcsolódó - kirándulás követ. A csoportszobai foglalkozások időtartama kb. 1 óra, a kirándulások 3 esetben egy-egy délelőttöt, egy esetben pedig egész napot vesznek igénybe. A foglalkozásokat a PiTE aktivistái vezetik.

 

A program felépítése

 

Első foglalkozás: “Mik azok a madarak?”

            a madarak alaktana, jellemzők, összehasonlításuk más állatcsoportokkal - diavetítés a             csoportszobában

 

Második foglalkozás: “Madársimogatás”

            madárgyűrűzési bemutató, madarak bemutatása kézben - terepfoglalkozás

 

Harmadik foglalkozás: “Félelmetes állatok”

            “nemszeretem állatok” a valóságban -féljünk tőlük? -szeressük őket? - diavetítés és    beszélgetés a csoportszobában

 

Negyedik foglalkozás: “Az állatok nem fáznak?”

            sirály-etetés a Margit-hídról és séta a Margit-szigeten - terepfoglalkozás

 

Ötödik foglalkozás: “Gólya, gólya gilice”

            állatok dalban, versben, mesében... és ugyanazok a valóságban - diavetítés a csoport  szobában

 

Hatodik foglalkozás: “Igaz a hír gólyahír?!”

            tavaszi séta az erdőben... mi bújt elő?...mi tért vissza? - terepfoglalkozás

 

Hetedik foglalkozás: “Mi a fontosabb?”

            minden ökoszisztéma 3 összetevőből áll: állatok, növények és baktériumok. Ha a há-  rom közül bármelyik hiányzik, az élet összeomlik. Megértheti ezt egy óvodás? Játsz-  szuk el! - csoportszobai foglalkozás

 

Nyolcadik foglalkozás: “Az élőlények utolsó menedéke”

            Egész napos kirándulás egy természetvédelmi területre - terepfoglalkozás

  • 2000 SZENTENDRE, Sztaravodai út 52. Tel.:06-20-9786-846 Fax.:06-26-316-715
  • e-mail: pite55@freemail.hu
  • Adószám: 18699595-1-13
  • Bankszámlaszám: 64700038 - 10007307