Pilis Természetvédelmi Egyesület | |
Madarász-ovi A “Madarász-ovi” előadássorozat szervesen illeszkedik az óvodai környezeti nevelés programjához. Segíti az óvodapedagógusok munkáját, és mivel szakember vezeti, pontos válaszokat tud adni a gyerekek (és az óvónők) kérdéseire.
A program feladata, hogy olyan szokásokat, viselkedési formákat és értékrendet alakítson ki, amely meghatározó a természetes (és az ember által létrehozott) környezettel való harmonikus kapcsolat kialakításában. A gyakorlatban ez az élőlények szeretetét, tiszteletét, a természet és az ember által létrehozott értékek megóvását és az ezzel kapcsolatos szabályok elfogadását jelenti. A környezeti nevelésben az óvoda szerepe egyedülálló. Ez az a pedagógiai intézmény, amellyel a család kapcsolata jelenleg a legszorosabb és legharmonikusabb. Az óvoda egy igen kedvező (úgynevezett “kritikus”) életkorban rakja le azokat az alapokat, amelyekre a későbbiekben a környezeti gondolkodás fejlesztése épülhet. A program oktató-nevelő munkájának
módszerei: amit egy óvodásnak (ill. óvodapedagógusnak) a környezetéről tudni kell - az ismeretek 3 körbe sorolhatók: 1. a természetismeret alapjai 2. jelenségek, kapcsolatok, összefüggések a természetben 3. a természetvédelem és a környezetvédelem alapismeretei Az ismeretek elsajátításához a következő módszereket alkalmazzuk: · a spontán és irányított megfigyelés · a közvetlen, érzékszervi úton nyert tapasztalatok megszerzése ·
bemutatás · kísérletek · magyarázat, gondolati, logikai úton való tudatosítás
A program 8 foglalkozásból áll. Egy óvodai (csoportszobai) órát egy - témában hozzá kapcsolódó - kirándulás követ. A csoportszobai foglalkozások időtartama kb. 1 óra, a kirándulások 3 esetben egy-egy délelőttöt, egy esetben pedig egész napot vesznek igénybe. A foglalkozásokat a PiTE aktivistái vezetik. Első foglalkozás: “Mik azok a madarak?” a madarak alaktana, jellemzők, összehasonlításuk más állatcsoportokkal - diavetítés a csoportszobában Második foglalkozás: “Madársimogatás” madárgyűrűzési bemutató, madarak bemutatása kézben - terepfoglalkozás Harmadik foglalkozás: “Félelmetes állatok” “nemszeretem állatok” a valóságban -féljünk tőlük? -szeressük őket? - diavetítés és beszélgetés a csoportszobában Negyedik foglalkozás: “Az állatok nem fáznak?” sirály-etetés a Margit-hídról és séta a Margit-szigeten - terepfoglalkozás Ötödik foglalkozás: “Gólya, gólya gilice” állatok dalban, versben, mesében... és ugyanazok a valóságban - diavetítés a csoport szobában Hatodik foglalkozás: “Igaz a hír gólyahír?!” tavaszi séta az erdőben... mi bújt elő?...mi tért vissza? - terepfoglalkozás Hetedik foglalkozás: “Mi a fontosabb?” minden ökoszisztéma 3 összetevőből áll: állatok, növények és baktériumok. Ha a há- rom közül bármelyik hiányzik, az élet összeomlik. Megértheti ezt egy óvodás? Játsz- szuk el! - csoportszobai foglalkozás Nyolcadik foglalkozás: “Az élőlények utolsó menedéke” Egész napos kirándulás egy természetvédelmi területre - terepfoglalkozás | |